30 manieren van vernieuwing in je leven

Op Paaszondag vieren christenen dat Jezus Christus is opgestaan uit de dood. Dit is zelfs een centraal punt in het christelijk geloof. Maar Pasen is niet alleen een feestdag. Wat gebeurt er als je aan Pasen denkt als een werkwoord? De opstanding wordt dan een spirituele praktijk in je dagelijks leven.

Pasen lijkt een ongeloofwaardig verhaal, want heb jij ooit iemand terug zien komen van de dood? Ik niet! Maar zijn er niet zoveel meer mogelijkheden, dan letterlijke opstanding?  Dingen die we dagelijks om ons heen kunnen zien? Deze Paasdag roept ons op om te leven als mensen die geloven in de opstanding. Als hoopvolle mensen, die leven met passie. Die compassie hebben voor anderen. Die de dood uitdagen. Die anderen en zichzelf vergeven. Die anderen in de community brengen. Die leven-gevend handelen. Die de dood en onnodig lijden bevechten.

Is het niet zo dat, elke keer als we zo handelen, we mensen terugbrengen van de dood?

Leven in de geest van de opstanding
Hoe ziet dat dagelijks leven eruit als we handelen vanuit de opstanding in ons spirituele leven? Mogelijkheden genoeg, ik heb 30 voorbeelden ter inspiratie voor je:

  • Geef aandacht aan dat wat je doet en je zult een continue vernieuwing van leven om je heen opmerken.
  • Voeg schoonheid toe aan je leven, merk de spirituele uitstraling van mensen, plaatsen en de natuur. Dit zijn tekenen van nieuw leven.
  • Vertrouw het verleden aan de genade van God toe. Leg de toekomst in Gods hand. Leef in het hier en nu, de enige plek waar God nieuw leven geeft.
  • Open met compassie je hart, je geest en je ziel voor de pijn in de wereld. Daarmee help je mensen die lijden terug in het land van de levenden.
  • Maak werk van verbindingen leggen. De muren van scheiding zullen neerstorten en nieuw leven zal ontstaan uit de rommel.
  • Als je regelmatig bid voor anderen als onderdeel van je spirituele leven, dan beoefen je de opstanding.
  • Enthousiasme is het kenmerk van een leven-gevende-mens. Als je kunt lachen en zingen en genieten van het leven dan praktiseer je de opstanding.
  • Geloof maakt het mogelijk om met vertrouwen te leven tussen de twijfel en de tegenstellingen. Vertrouwen in een God die er is, maakt allerlei stappen en nieuw leven mogelijk.
  • Elke keer dat je iemand vergeeft, is een nieuwe opstanding ‘in de maak’. Elke keer als je genade van God in je leven accepteert – en die genade in de wereld om je heen ziet – is je eigen opstanding ‘in de maak’.
  • Beoefen dankbaarheid en je verslaat de doodse krachten van saaiheid, ontevreden, wanhoop en vanzelfsprekendheid.
  • Breng hoop voor iemand die wanhoopt. Breng herstel aan mensen in conflict. En je draagt bij aan een doorgaande opstanding.
  • Verwelkom gasten en vreemde ideeën genadig en je bent deelgenoot van een nieuwe gastvrije wereld.
  • Geef de vrijheid aan je voorstellingsvermogen en open de deuren van de creativiteit zodat de opstanding kan binnenkomen.
  • Voeg een beetje vreugde toe aan de levens van de mensen om je heen en breng de opstanding in je community.
  • Kleine vriendelijke handelingen maken de wereld zachter. Dit bouwt de gunfactor op naar elkaar en bereidt de opstanding voor.
  • Luister naar anderen. Naar de stille stem in jezelf. Naar wat er vanuit de Geest naar je toekomt en je bent open voor de opstanding als hij naar je toekomt.
  • Heb God lief, je naaste en je eigen opstandingsleven.
  • Vind zingeving in je ervaringen. Spreek de waarheid krachtig uit en help zo dood op z’n plaats te zetten.
  • Zorg voor jezelf, eet gezond, beweeg en rust op z’n tijd. Je helpt God om je lichaam te herstellen.
  • Wees open naar mensen en situatie, daarmee bevestig je je geloof dat alle dingen nieuw gemaakt kunnen worden.
  • Elke vredesovereenkomst die je tekent met iemand die je vijand of tegenstandig is, is een teken van de opstanding.
  • Soms voel je je verfrist door simpele dingen als een lach of een spel…dit is ook opstanding.
  • Een andere keer is het de spanning van een zoektocht, die je aanmoedigt alles wat er in je ligt te uiten. Ook zo word je herschapen.
  • Als je eerbied voor het leven beoefent, kan je niet anders dan al die kleine opstandingen in de natuur om je heen opmerken. Een continue proces van schepping en herschepping van de aarde.
  • Het beoefenen van de opstanding betekent ook dat je vertrouwen hebt. Dat God iets doet met je egoïsme, je woede, je hebzucht, haat en andere donkere kanten in jezelf.
  • Vind een plaats waar je regelmatig stilte kunt beoefenen, het zal je ziel verjongen.
  • Door het mysterie van God te respecteren – de menselijke wereld en de natuurlijke wereld – ben je getuige van de onuitsprekelijke vernieuwing en wedergeboorte.
  • Door stem te geven en te handelen naar je verlangen in Gods nabijheid, nodig je de opstanding uit in je leven.
  • Door het accepteren van je identiteit als kind van God. En je missie om samen met hem te werken in deze wereld, belichaam je het principe van de opstanding.
  • Beoefen de opstanding met bezieling en enthousiasme. Koester elk moment als cadeau van die Ene die ons dag in dag uit vernieuwt.

Zulke grote woorden als opstanding kunnen zo dagelijks in ons leven vorm krijgen. Wat een geweldige kans, wat hoopvol! Op deze manier kunnen we allemaal onszelf en anderen terugbrengen uit de dood.

1e Paasdag 2018, een blog geïnspireerd door www.spiritualityandpractice.com 

Dit bericht is gepost in Geloof. Bookmark de link.