Sta jij weleens “uit”?

Even niets en je pakt je telefoon. Elk moment is gevuld want er zijn oneindige mogelijkheden. Dit is wonderlijk, maar heeft ook een keerzijde. Ken je de engelse term FOMO? Dit betekent Fear Of Missing Out. Ofwel de angst om iets te missen. Herken jij dat in je leven? Sta jij altijd “aan”? Neem je de hele dag informatie tot je? En zijn er geen tot weinig rustmomenten in je leven?

De term FOMO wordt veel gebruikt bij social media, angst om iets te missen op Facebook of Instagram. Maar ik geloof dat het veel verder gaat dan dat. Oke, social media en whatsapp staat de hele dag te pingen. Maar wat dacht je van het verplicht voelen om bijvoorbeeld toch naar die vergadering te gaan of naar die borrel…in de angst anders iets te missen.

Een Britse psycholoog Andrew Przybylski ontdekte dat hoe meer je last hebt van FOMO, hoe ongelukkiger en minder tevreden je bent. Je hebt minder controle over je eigen leven en kijkt veel naar hoe anderen leven. Hierdoor leggen we de lat heel hoog en willen we dus overal bij zijn. Voor je het weet beland je in een vicieuze cirkel, waardoor je meer en meer op social media zit of op elke uitnodiging in gaat om maar niets te missen. Alsof je daarvan dan een gelukkiger leven zou krijgen. Helaas is vaak het tegenovergestelde waar…

Geniet van elk moment
Gelukkig is er langzaam een tegenbeweging aan het komen van mensen die zich heel bewust “uit” zetten. Even niet bereikbaar. Geen social media. Geen whatsapp. Niet naar die vergadering. Niet naar die borrel of feestje. Zou jij het kunnen om af en toe alles uit te zetten? Tot jezelf te komen en te genieten van elk moment. Zelfs als dat op de bank zitten is om gewoon niets te doen.

Wees dankbaar
Een van de krachtigste medicijnen tegen FOMO is dankbaarheid. Dankbaar voor wat je hebt. Kijk om je heen, naar je gezin, huis, werk, vrienden en vrijheid. Dankbaarheid maakt je een gelukkiger mens. En relativeer… die post op Instagram. Het is een momentopname en vaak ook nog veel moeite voor gedaan. Vrijwel niemand post een bericht op het moment dat ze zich niet lekker voelen of moe zijn.

Ga van FOMO (Fear Of Missing Out) naar JOMO (Joy Of Missing Out). Het voelt in het begin vast wat onwennig en onrustig, maar dat is afkickgedrag en gaat weer over. Het is de moeite waard. Je geest, je hoofd en je lichaam zullen je dankbaar zijn. Ga zitten en haal een keer diep adem en tel tot 10 en ontspan je spieren. Je zult zien er gaat een wereld voor je open!