5 oefeningen voor emotionele noodsituaties

Emotie oefening

‘Bam’, je tiener smijdt de deur dicht en roept er nog achteraan ‘ik wil je nooit meer spreken.’ Je staat te trillen in de keuken, de afwas nog in je handen. Emoties overspoelen je opeens en met een theedoek droog je je ogen even later.

Of je zit op je werk en je baas loopt langs: ‘Kun je zo even naar mijn kantoor komen? Ik wil even met je bespreken hoe je reageerde op die ene situatie.’ Je hart klopt gelijk in je keel, je krijgt klamme handen en vlekken in je nek. ‘Wat heb ik verkeerd gedaan’, denk je bij jezelf.

Of je bent elke avond aan het einde van je kunnen, moe plof je op bed. Geen energie voor een ander is er meer over. Het huilen staat je nader dan het lachen en in het donker denk je na over alles wat je verkeerd hebt gezegd of gedaan. Je gedachten blijven maar malen, steeds verder in een negatieve spiraal. Voor je het weet zit je rechtop in bed en kun je niet meer slapen, terwijl je nog zo doodmoe was!

Herkenbaar? Er zijn veel situaties in ons leven waarin we ons overvallen voelen door onze emoties en we het gevoel hebben aan de noodrem te moeten trekken.

Hoe ga je om met zo’n noodsituatie?

Als je een beetje bent zoals ik dan heb je de neiging om die gevoelens weg te drukken. Hup, gewoon doorgaan met de afwas of je mail of je slaap.

Maar helaas, daar gaan ze niet van weg. Ze gaan soms alleen maar dieper onder je huid zitten. Het onderdrukken van je emoties kost je nog meer energie, geeft je een onrustig gevoel (door verhoogde activiteit in je sympatisch zenuwstelstel), etc.

Het is een overlevingstrategie, maar werkt ie nog echt voor je?

Train jezelf

Het goede nieuws is, je kunt jezelf trainen, je kunt jezelf helpen met een aantal simpele oefeningen zodat je uit een negatieve gedachtencirkel komt of in een lastige situatie toch rustig blijft.

Makkelijk is het niet en onderstaande oefeningen zijn geen ‘doe-dit-stappenplan-en-al-je-problemen-lossen-op’. Maar het kan je wel een andere richting opwijzen. Eentje die meer rust en meer balans oplevert.

Bij onderstaande oefeningen gebruiken we essentiële olie. Dat zijn pure oliën, gemaakt van planten of bomen met krachtige werkingen. Je kunt ze op heel veel verschillende manieren gebruiken en dus ook om je emoties te ondersteunen. Lees snel verder, onder de oefeningen lees je ook welke oliën o.a. geschikt zijn.

5 oefeningen voor als je je overweldigd voelt

Oefening 1 | Ademhalen

Gebruik als je je overweldigd voelt, gestrest of bang.

  1. Kies een olie, druppel in je handpalm, wrijf je handen tegen elkaar.
  2. Zet je handen als een kommetje op je gezicht, om je neus en mond en inhaleer diep. 6 tellen in en 6 tellen uit.
  3. Sluit je ogen en adem een aantal minuten tot je merkt dat je gevoel verandert en dat je je meer aanwezig en gegrond voelt.

Oefening 2 | Emotionele ontlading

Gebruik als sterke en ongemakkelijke emoties je leven verstoren. Houd pen en papier (een dagboek of gebedsboek) bij de hand.

  1. Kies een olie, druppel in je handpalm en breng de olie aan over je hart. Wrijf je handen tegen elkaar.
  2. Sluit je ogen, Zet je handen als een kommetje op je gezicht, om je neus en mond en haal 3x diep adem.
  3. Merk op welke emotionele of fysieke ervaringen je hebt.
  4. Pak pen en papier en schrijf op wat je ervaart, sta jezelf toe zonder weerstand of oordeel datgene wat er is uit te drukken. Laat de emoties en ervaringen als het ware uit je pen vloeien op het papier.
  5. Blijf schrijven tot je merkt dat er iets verschuift, bv. je ervaart verlichting of een emotionele ontlading.  

Oefening 3 | Cognitieve (re)training

Gebruik als je gestrest voelt of dat je je vast voelt zitten.

  1. Kies een olie, druppel in je handpalm, wrijf je handen tegen elkaar.
  2. Zet je handen als een kommetje op je gezicht, om je neus en mond en inhaleer diep. 6 tellen in en 6 tellen uit.
  3. Sluit je ogen en adem een paar minuten in.
  4. Kies een kalmerende zin en herhaal de inademing terwijl je die kalmerende zin herhaalt. Herhaal dagelijks tot de rondzingende gedachten veranderen en je een emotionele verandering opmerkt.

Kalmerende zinnen (affirmaties):

Ik ben veilig
Ik ben verbonden en oké
Ik vertrouw God te voorzien in wat ik nodig hebt
Ik nodig vrede en harmonie uit in mijn leven.
Ik houd van wie ik ben, en ik sta mezelf toe mezelf te zijn
Met God zijn alle dingen mogelijk
Ik ben liefdevol ondersteund door God
Alles is goed in mijn wereld en ik ben in vrede.

dit zijn enkele voorbeelden, maar gebruik gerust je eigen inspiratie!

Oefening 4 | Gronden met al je zintuigen

Gebruik als je je verslagen, verscheurd, angstig of emotioneel overweldigd voelt

  1. Ga met je voeten vlak op de vloer zitten
  2. Haal 3 keer diep en langzaam adem
  3. Beschrijf 3 dingen die je in de kamer ziet
  4. Merk op en voel 3 voorwerpen in je buurt (bv: een boek, een schoen, een deken)
  5. Merk 3 dingen die je hoort op. Neem de tijd om te luisteren naar die geluiden.
  6. Merk 3 dingen op die je ruikt. (bv: een plant, kleding, een essentiele olie)
  7. Zeg 3 keer hardop: Ik ben hier.

Oefening 5 | Emotionele integratie

Gebruik als je vastzit in een cyclus van angst en pijnlijke emoties

  1. Ga comfortabel zitten
  2. Druppel een olie in je hand en haal 3 keer diep adem
  3. Sluit je ogen en plaats je hand over je hart
  4. Stel je voor terwijl je in en uitademt dat de ruimte in en om je hart groot en diep is.
  5. Merk op wat je voelt (bv: verdriet, boosheid, angst)
  6. Maak je los van het verhaal achter de emoties (de reden en omstandigheden waardoor je van slag bent), adem de emotie diep in de ruimte van je hart. Begrijp dat de ruimte van je hart groot genoeg is om die emotie aan te kunnen, hoe sterk en diep die emotie ook is.
  7. Ga door met het inademen van die emotie voor 2 minuten.

Deze 5 oefeningen komen uit het engelstalig boek: What to do in an emotional emergency, 5 practices to find peace by Megan Burnside

Maar, welke Olie gebruik je hierbij?

Heel veel oliën hebben kalmerende eigenschappen, om je zonder stress op weg te helpen, hebben w deze 5 oliën uitgekozen die je direct in de webshop kan bestellen:

  1. Wild Orange: een olie die positieve gevoelens oproept. Helpt bij het langer slapen. Het vermindert stress en de effecten van stress. Het is verfrissend en maakt blij. Het is ook fijn om emotioneel van streek raken te voorkomen. Het is een van de meest geliefde olien. Ook fijn voor kinderen.
  2. Geranium: Afkomstig van de bloem, remt het angstgevoelens. Het is een olie die ondersteunend is als je door periodes van rouw of van grote veranderingen heengaat. Denk aan life-events zoals, een verhuizing, de geboorte van een kind, verandering van werk.
  3. Lavendel: de bekendste en oudste kalmerende olie. Het meest wetenschappelijk geteste essentiele olie! Het is bewezen kalmerend en bevordert een diepere slaap, verlaagt gevoelens van angst en een slechte stemming, versterkt para-sympathische activiteit, waar het lichaam kan rusten en verwerken en het vermindert de werking van het stresshormoon cortisol in het lichaam.
  4. Bergamot: bij allerlei soorten van stress werkt bergamot stress-verminderend.  Het heeft een sterk balancerende werking op het zenuwstelsel.  Het versterkt een postieve stemming en verlaagt het niveau van de stresshormonen in het lichaam. Heel geschikt ook voor tieners om de emotionele werking, versterking van het gevoel van eigenwaarde.

Als vijfde olie is Clary Sage een mooie toevoeging: Clary Sage is een bloem-olie die receptoren in je lichaam schoonmaakt, en daarom je lichaam helpt te resetten. Clary Sage heeft een zacht en kalmerend effect op spieren en emoties en verlaagt de stresshormoon-niveau’s in het lichaam en verhoogt de aanwezigheid van serotonine, een slaap en stemmingsregulerend hormoon.


Heb je begeleiding nodig?

Wil je meer weten over het gebruik van olie bij het in balans brengen van je emoties? Tijdens de cursus Emoties in balans kijken we samen met jou wat je nodig hebt en gaan we op basis van je eigen issue aan de slag met de olie. Je hoeft geen voorkennis te hebben van olie, maar het maakt het wel gemakkelijker.

Is dit interessant voor je? en wil je meer?

Begin met het bestellen van de gratis introductieworkshop om op je eigen tijd te bekijken.

Introductieworkshop Emoties in Balans.

Verhalen op het Blog

Wil je ervaringsverhalen lezen van de cursus of hoe je met olie je emoties balanceert? Lees dan het verhaal van Gerda. Therapie & ontspanningsmassage, gaat dat samen?